Zvezdarci, evo kako „plavi ekran smrti“ funkcionise

Ljudska greška

Velike banke, telekomunikacione kompanije, medijske kuće, trgovine, imale su problema nakon što ih je pogodio masovni tehnički kvar. Problem je nastao nakon poslednjeg ažuriranja antivirusnog programa „Kraudstrajk“, koji je izazvao fenomen koji je u IT svetu poznat kao „plavi ekran smrti“ na Vindovs računarima.
O čemu se zapravo radi?

Profesor i stručnjak za sajber bezbednost dr Goran Kunjadić sa dugogodišnjim stažom u ovoj oblasti i u državnim institucijama Republike Srbije, kaže da treba prvo raščistiti sa tim i reći da nije u pitanju nikakav sajber napad.

„Dakle, greška je u softveru koji je napravio Majkrosoft, odnosno, firma „Kraudstrajk“, jer su oni zajedno isporučili softver svojim korisnicima koji je bitan za funkcionisanje Vindovs sistema, i tom prilikom su napravili grešku. Softver je distribuiran širom sveta, ali to se inače i radi kad god softver ima neki apdejt. Međutim, sve ovo se ne bi desilo, da su se korisnici držali procedure. Držanje procedure podrazumeva da novi softver ili apdejt testiraju, pa ako je ispravan, onda da ga podignu na sistem koji je u upotrebi,“ objašnjava naš sagovornik.
Kako kaže, testiranje je obavezno i ko god je pogođen u ovom slučaju, je sam kriv jer nije poštovao proceduru, što je moglo da dovede do mnogo većih problema.

Srbija poštovala proceduru

U Srbiji kao i su svakoj ozbiljnoj državi, postoji čitav sektor koji se bavi zaštitom od sajber upada i obuhvata udruženi rad svih relevantnih službi od policije, vojske pa do BIA-e i drugih državnih organa koji se bavi zaštitim od sajber napada vitalnih držane institucije kao što je vodovod elektroprivreda i tako dalje,“ napominje on.
Po njegovim rečima, Srbija je imala manje problema od drugih jer je očigledno da su korisnici softvera postupili po planu.
Drugim rečima, kaže Kunjadić, svi oni koji su imali problem znači da nisu uradili probni test novog softvera, već su ga odmah primenili tako da je to dodatno napravilo ceo kolaps.
„Da su oni to na vreme uočili, a to bi videli da su poštovali proceduru, ovo sve se ne bi desilo. Problem je što ispravka ne može da se uradi daljinski, nego mora da se tretira jedan po jedan računar, što je izuzetno zahtevan i dugotrajan posao. Pri tom, svi pogođeni korisnici sada su bezbednosno oslabljeni, i ako ne budu pazili, mogu doći hipotetički, pod udar nekog sajber napada,“ upozorava Kunjadić.
Naš sagovornik kaže da će zbog ovoga što se desilo, svi koji su bili pogođeni ovim pretrpeti velike finansijske gubitke, uključujući i firmu Kraudstrajk, za koju kaže da su joj akcije već pale.
„Oni koju su postupili po proceduri, nisu imali taj problem, jer su uočili grešku tokom testiranja i odmah se kontaktirali Majkrosoft, i tako se i saznalo u čemu je problem,“ kaže sagovornik Sputnjika.
Zbog ovog problema kompanije koje se oslanjaju na kompjuterski rad, a imaju sistem Vindous nisu u mogućnosti da rade i to ne samo avionske kompanije i banke već i prodavnice kako piše Njujork Tajms. U Sidneju, u supermarketima je nastala haotična situacija, jer je roba mogla da se kupi samo kešom.
U suštini, desilo se da je pogrešno ažuriran ili pogrešno konfigurisan antvirusni softver kompanije za kibernetičku bezbednost „Kraudstrajk“ (Crowdstrike) što je doveli do prekida rada računarskih sistema širom sveta.

Majkrosoft se oglasio sa saopštenjem da je otklonjen glavni uzrok globalnog IT prekida otklonjen.

lat.sputnikportal.rs

Tagovi:

Pročitajte još: