Prosečna razdaljina koju automobil pređe za godinu dana u nekoj zemlji može da pokaže koliku će kilometražu vozilo imati za nekoliko godina, kada stigne na tržište polovnjaka.
Kompanija za podatke o automobilima carVertical sprovela je studiju u Evropi i SAD kako bi utvrdila u kojim zemljama vozila pređu najviše kilometara godišnje.
Mnogi automobili uvezeni u Srbiju sa Zapada imaju veliku kilometražu, koju nepošteni prodavci mogu da izmene kako bi veštački podigli vrednost vozila.
Holanđani godišnje pređu najviše kilometara
Od svih automobila proverenih na platformi carVertical, oni koji se voze u Holandiji imali su najveću prosečnu godišnju kilometražu – 29.851 km, a iza njih su automobili iz Španije (29.017 km), Danske (27.346 km), Belgije (24.308 km) i Francuske (23.775 km).
Za 3-4 godine, automobili iz ovih zemalja imaće već oko 100.000 km na kilometar-satu. Zbog toga njihovi vlasnici mogu odlučiti da ih prodaju i pronađu novo vozilo.
„Veća kilometraža obično znači da će automobil manje vredeti, tako da vozači često pokušavaju da prodaju takva vozila pre nego što im znatno opadne vrednost. U Srbiju se iz Zapadne Evrope uvozi veliki broj starijih automobila sa velikom kilometražom. Uvoz automobila iz drugih evropskih zemalja prilično je jeftin i jednostavan, tako da se krajnja cena polovnih automobila ne povećava drastično zbog uvoza“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište polovnih automobila u kompaniji carVertical.
Na kom je mestu Srbija po prosečnoj godišnjoj kilometraži
Godišnja kilometraža vozila na srpskim putevima relativno je niska i iznosi 20.028 km (18. mesto od 27 evropskih zemalja obuhvaćenih anketom).
Vozila u susednoj Mađarskoj (19.357 km) i Hrvatskoj (19.587 km) putuju još manje, a u Rumuniji (20.338 km) i Bugarskoj (20.999 km) – nešto više.
Letonci godišnje pređu 17.420 km, što je najmanje u Evropi.
Međutim, još manja kilometraža zabeležena je kod automobila uvezenih iz SAD – 16.941 km.
Iako je kilometraža američkih automobila najniža od svih ispitanih zemalja, većina vozila uvezenih iz SAD ima ozbiljna oštećenja. U suprotnom, prodavci automobila ne bi mogli da zarade njihovom preprodajom.
Iako automobili u Srbiji godišnje prelaze manje nego u Zapadnoj Evropi, posle 10 godina kilometraža takvog automobila može dostići oko 200.000 km.
Auto sa malom kilometražom po niskoj ceni – zvuči previše dobro da bi bilo istinito?
Prilikom odabira polovnog automobila, vozači treba da budu izuzetno oprezni u pogledu vozila sa malom kilometražom po atraktivnoj ceni. Nepošteni prodavci često menjaju očitavanja kilometraže radi veće zarade.
Šansa da kupite automobil sa izmenjenom kilometražom znatno se povećava prilikom kupovine vozila uvezenog iz inostranstva.
Nepošteni pojedinci aktivno koriste činjenicu da zemlje ne razmenjuju podatke o automobilima. Zbog toga u Srbiju iz inostranstva stižu mnogi automobili sa falsifikovanom kilometražom – često i više puta.
„Pre nego što se sastanu sa prodavcem, vozači treba da provere istoriju vozila i saznaju da li je njegova kilometraža ispravna. Ne samo što će tako uštedeti mnogo vremena, već će i sprečiti kasnije razočaranje. Prilikom kupovine polovnih automobila potrebno je otići na probnu vožnju i obaviti pregled automobila u ovlašćenom servisu“, objašnjava Buzelis.
b92.net