Zvezdarci, evo sve o proizvodnji električnih automobila u Srbiji: Evo kako će izgledati i koliko će koštati

Kompanija FCA Srbija u ponedeljak će obeležiti uvođenje novih linija za proizvodnju električnog modela “Fiat grande panda” u Stellantis fabrici u Kragujevcu. Svečanosti će prisustvovati i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je najavio da će prvo početi probna proizvodnja automobila, a da će za dva meseca krenuti i serijska. Stručnjaci ocenjuju da će ta proizvodnja biti značajna ne samo za srpsku, već i za svetsku autoindustriju. Novi model napravljen je u dve verzije – električnoj i hibridnoj, i iz Kragujevca će stići prvo u Evropu, zatim na Bliski Istok i u Afriku.

Pre 10 dana, kompanija Fiat proslavila je 125 godina postojanja u Torinu, kada je predstavljen novi model „Fiat grande panda“. Inspirisan kultnim medvedićem iz osamdesetih godina, tzv. „plavim farmerkama“ automobilske industrije i novi model imaće prepoznatljiv italijanski dizajn, jedinstvenu multi-energetsku platformu, a proizvodiće se u dve verzije – električnoj i hibridnoj i to u Kragujevcu.

– Sledeće nedelje počinje, biće veliki događaj u narednih nekoliko dana u Kragujevcu. Mnogo sam srećan, a za 2 meseca očekujemo da krene serijska proizvodnja. Prvo ide probna proizvodnja pa serijska proizvodnja. Možete da mislite kako će to da se odrazi na naš poslednji kvartal, koji je što se tiče BDP najvažniji. Možete da mislite kakav će skok da bude kad nam dođe električni automobil, kojeg izvozimo i kojeg proizvodimo ovde u Srbiji – rekao je predsednik Vučić.

Proizvodnja električnih automobila u Kragujevcu, kako ocenjuju stručnjaci, ne samo da će biti značajna za našu auto-industriju, već i za evropsku i svetsku. To je povratak brenda Fiat na globalno tržište jer će se automobili iz Kragujevca izvoziti ne samo u Evropu, već i na Bliski Istok i u Afriku.

Ovo je jedna od značajnih stavki u proizvodnji pre svega električnih automobila, zato što je ovo prvi automobil tog cenovnog ranga koji će da bude napravljen u Evropi. Vi kada slušate o električnim automobilima, uglavnom čujemo da priuštivi električni automobili dolaze iz Kine, tako da je ovo veoma značajno i svakako da očekujemo da se ponovi uspeh „fijata 500L“ koji je proizveden upravo, kao što znate, u 500.000 primeraka – kaže Filip Mitrović, stručnjak za elektromobilnost.

Cenovni rang

Kragujevačka „panda“ spada u automobile B segmenta koji može da primi 5 putnika, a idealan je za gradske uslove, ali i vožnju van grada. Iako bi se u početku većina delova uvozila, stručnjaci kažu da će razvojem proizvodnje vremenom sve više delova biti iz Srbije. Međutim, i pored toga, njegova cena biće niža nego što smo navikli kada su u pitanju električni automobili.

– Mi kada govorimo o električnim automobilima, to su neke cifre, 40, 50 hiljada evra i više, a mi očekujemo da cenovni rang za ovaj automobil bude oko 25 hiljada evra. Kao što znate, mi već imamo subvencije za električne automobile, one iznose 5000 evra, međutim, najavljene su neke dodatne subvencije za naš „fiat grande panda“, tako da očekujemo da to značajno može da promeni sliku u Srbiji.

Da li električna „grande panda“ može da dostigne najbolji rezultat „fijata 500L“ od pre jedne decenije, kada je izvoz bio 1.5 milijardi evra ili će uspeti čak i da ga premaši, mišljenja su podeljena, ali ono oko čega su svi saglasni jeste da je elektrifikacija sadašnjost i budućnost, te će proizvodnja električnih automobila tek pokazati svoje benefite.

– Električne automobile bije glas da su skuplji, međutim vreme posle korone, odnosno 2020. godine, napravilo je mnogo poremećaja na tržištu i sve cene su izuzetno visoke. Vi kada poredite, i ostali automobili su skupi, to nisu one cene u kojima smo govorili pre 2020. godine. Kao što sam rekao, to je prvi električni automobil u tom cenovnom rangu u Evropi – objašnjava Mitrović.

Blic.rs

Tagovi:

Pročitajte još: